‘Sim only’ abbo ‘coronaproof’ maken 📱 | €60 verdiend!

Delen:

Mijn vriendin heeft twee jaar geleden een ‘sim only’ abonnement inclusief mobiele telefoon afgesloten. Recent heb ik een melding gekregen dat het abonnement is omgezet naar onbepaalde tijd. Met andere woorden: het abonnement met een initiële looptijd van twee jaar is afgelopen waarbij nu enkel nog een opzegtermijn geldt van één maand. Ondertussen blijft ze wel gewoon dezelfde hoeveelheid mobiele data en belminuten/sms houden conform het initiële contract. Sinds de corona crisis daarentegen maken wij logischerwijs veel minder gebruik van mobiele data en daarnaast ook minder gebruik van belminuten/sms. Het wordt voor ons daarom tijd om het mobiele abonnement onder de loep te nemen en ‘coronaproof’ te maken. Hierbij is het uitgangspunt wel om ook de flexibiliteit te behouden van maandelijks opzeggen die we nu genieten. Hoe ik dit allemaal doe en waarom die flexibiliteit belangrijk is lees je in deze blog.

Lees ook: NIEUWE MOBIELE TELEFOON ABONNEMENT | GELD BESPAREN

De impact van de corona crisis op het verbruik van mobiele data en belminuten/sms

De impact van de corona crisis op ons eigen verbruik

Je hebt het zelf misschien ook wel gemerkt: de hoeveelheid mobiele data en belminuten/sms die je maandelijks verbruikt is substantieel minder sinds de start van de corona crisis. Veel mensen werken nu vanuit huis vanwege de corona crisis waardoor je bijna standaard verbonden met Wi-Fi. Logischerwijs is het mobiele data verbruik hierdoor veel lager. Daarnaast kan je vanuit huis via Wi-Fi bellen met familie/vrienden via bijvoorbeeld ‘Facetime van Apple’ of WhatsApp. Als je hiermee belt kost het je geen belminuten. De hoeveelheid benodigde belminuten per maand is hierdoor ook veel minder. Sommige mensen hebben ook een zakelijke telefoon die ze kunnen gebruiken indien ze belminuten nodig hebben vanuit huis. Sms wordt sowieso door bijna niemand meer gebruikt. Kortom: de hoeveelheid mobiele data en belminuten/sms die je nodig hebt iedere maand is nog nooit zo laag geweest sinds de corona crisis.

De impact van de corona crisis op het verbruik in de rest van Nederland

Althans, minder verbruik van mobiele data en belminuten/sms zou je ook wel verwachten voor de rest van Nederland als je het mij vraagt. Dit geldt voor ons gezin in ieder geval wel. Niets is minder waar. Volgens Emerce is het mobiele dataverbruik van Nederlanders met 34,5% gestegen sinds de corona crisis. Voor het aantal mobiele telefoon belminuten geldt dat dit met 23% is gestegen ten gevolge van de start van de corona crisis volgens de autoriteit Consument & Markt (ACM)

Wat kun je doen om jouw ‘sim only’ abonnement ‘coronaproof’ te maken?

Gelukkig bieden veel ‘sim only’ abonnement providers de mogelijkheid om zo’n abonnement tussentijds te wijzigen. Hierbij kun je maandelijks eenmalig je hoeveelheid data en belminuten/sms verhogen of verlagen. Verlagen biedt helaas niet elke mobiele telefoon ‘sim only’ abonnement provider. Indien dit niet mogelijk is kun je natuurlijk altijd overwegen om over te stappen. Indien die flexibiliteit daarentegen wel mogelijk is dan is dat heel handig zoals nu bijvoorbeeld midden in de corona crisis. Het zou mij overigens niet verbazen als ‘sim only’ abonnement providers op een gegeven moment van deze flexibiliteit afscheid nemen.

Het is voor veel mensen nu relatief eenvoudig om je ‘sim only’ abonnement ‘coronaproof’ te maken. Je verlaagt simpelweg het aantal belminuten/sms en mobiele data dat je iedere maand van de provider afneemt. Hierna betaal je elke maand (soms substantieel) minder aan de provider zonder dat je er zelf iets van merkt aangezien WiFi ook alle mogelijkheden biedt die je nodig hebt. Je past namelijk je abonnement aan op je (veel lagere) verbruik aan belminuten/sms en data (door de corona crisis). Misschien geldt voor jou wel dat je juist veel meer data en belminuten/sms verbruikt. Dan kun je dit ook eenvoudig voor jezelf ‘coronaproof’ maken door het ‘sim only’ abonnement te verhogen.

Onze huidige situatie: niet ‘coronaproof’ sim only abonnement

Mijn vriendin heeft momenteel een Tele2 Sim Only abonnement van 15,38 euro per maand. Hiervoor krijgt ze 5 gb mobiele data en een onbeperkt aantal belminuten en sms.

De huidige situatie met betrekking tot de abonnementskosten van het niet 'corona proof' sim only mobiele telefoon abonnement
De huidige situatie met betrekking tot de abonnementskosten van het niet ‘coronaproof’ sim only mobiele telefoon abonnement

De onbeperkte hoeveelheid belminuten en sms is voor ons persoonlijk in tijden van corona eigenlijk teveel van het goede. Hetzelfde geldt voor 5 gb mobiele data. WiFi biedt voor beide namelijk een oplossing. (Veel) mobiele data heb je niet nodig door WiFi. WhatsApp en/of ‘Facetime van Apple’ biedt een oplossing voor belminuten/sms. Misschien geldt iets soortgelijks ook wel voor jou?

Zelf heb ik een mobiele telefoonabonnement bij KPN met onbeperkte data en belminuten. Deze had ik destijds inclusief (“gesubsidieerde“) mobiele telefoon afgesloten met een mooi actie tarief. Het nadeel van het actietarief is wel dat ik dit speciale tarief verlies indien ik besluit om mijn abonnement omhoog of omlaag in data/belminuten aan te passen. Het is voor mij daarom niet mogelijk om mijn eigen mobiele telefoon abonnement ‘coronaproof’ te maken. Misschien geldt dit ook wel voor jou? Voor mijn mobiele telefoonabonnement betaal ik 28,78 euro per maand. Het voordeel van een onbeperkte data abonnement is overigens wel dat je 20 gb data per maand gratis kunt delen met gezinsleden. De voorwaarde hiervoor is wel dat het gezinslid ook een KPN mobiel abonnement heeft en op hetzelfde adres woont.

Mobiele telefoon abonnement bij KPN met onbeperkt data en belminuten/sms (actietarief)
Mobiele telefoon abonnement bij KPN met onbeperkt data en belminuten/sms (actietarief)

Onze nieuwe situatie: wel ‘coronaproof’ sim only abonnement

Voor mijn vriendin heb ik een goedkopere maandelijks opzegbare ‘sim only’ zonder aansluitkosten afgesloten. Hiermee besparen we vanaf ingang van het ‘sim only’ abonnement direct vijf euro per maand. Op jaarbasis is dit een gemakkelijke besparing van 60 euro! De flexibiliteit van een maandelijks opzegbare ‘sim only’ vind ik zeer belangrijk. Indien de mobiele telefoon van mijn vriendin tussentijds kapot gaat, kunnen we namelijk alsnog gemakkelijk overstappen naar een nieuw mobiele telefoon abonnement inclusief telefoon. Dit is vrijwel altijd gunstiger dan een losse mobiele telefoon kopen en daarnaast een ‘sim only’ afsluiten. Ben je benieuwd waarom dit zo is? Lees dan deze blog om er alles over te weten te komen.

Geen aansluitkosten om het de moeite waard te maken

Belangrijk om te begrijpen is dat als je een ‘sim only’ abonnement afsluit en hiervoor aansluitkosten moet betalen, dat het dan vaak niet de moeite waard is om over te stappen. Zeker wanneer je kiest voor een maandelijks opzegbare ‘sim only’. Stel je moet 30 euro aansluitkosten betalen. Daarnaast ben je net als ik met de nieuwe ‘sim only’ vijf euro goedkoper uit per maand. Dit betekent dat je de eerste zes maanden van je nieuwe ‘sim only’ abonnement niet goedkoper uit bent door de aansluitkosten. Deze moet je eerst terugverdienen. Ik zorg er daarom altijd voor dat de extra flexibiliteit van maandelijks kunnen opzeggen mijzelf geen aansluitkosten kost.

Kies voor een zo eenvoudig mogelijk ‘sim only abonnement

Bij het kiezen van een ‘coronaproof’ sim only abonnement is het slim om in eerste instantie te kiezen voor een zo eenvoudig mogelijk abonnement. Hierbij kies je er dan voor om een ‘sim only’ abonnement af te sluiten met een lage (maar wel realistisch natuurlijk) hoeveelheid aan mobiele data en belminuten/sms. Bij veel mobiele ‘sim only’ abonnementen providers is het namelijk vaak zo dat je probleemloos later je abonnement kunt verhogen met betrekking tot de af te nemen hoeveelheid mobiele data en belminuten/sms.

Wat vaak niet mogelijk is, is het verlagen van je abonnement tot een bedrag lager dan waarvoor je initieel akkoord bent gegaan. Indien je als voorbeeld een ‘sim only’ abbo hebt afgesloten voor 9 euro per maand dan kun je nooit lager uitkomen. Dit is de reden waarom het vaak slim is om in eerste instantie voor een zo eenvoudig (en realistisch) mogelijk abonnement te kiezen. Controleer overigens wel altijd van te voren wat de specifieke voorwaarden hiervoor zijn bij de ‘sim only’ provider die je van plan bent te kiezen. Daarnaast is het soms niet slim om tussentijds je abonnement te wijzigen vanwege een gunstig actie tarief zoals ik dat heb bij KPN.

Conclusie ‘sim only’ mobiele abonnement ‘coronaproof’ maken

De corona crisis heeft impact op jouw verbruik aan mobiele data en belminuten/sms. Deze impact kan negatief zijn waarbij je meer bent gaan verbruiken. Daarnaast kan deze natuurlijk ook positief zijn waarbij je minder bent gaan verbruiken. Indien je behoort tot de laatste groep kun je door slim actie te gaan ondernemen minder gaan betalen voor je ‘sim only’ abonnement. Met slim actie ondernemen wordt bedoeld om bewust te kiezen om minder mobiele data en belminuten/sms af te nemen. Check hiervoor of je deze mogelijkheid hebt bij je huidige ‘sim only’ abonnement provider. Indien je die mogelijkheid niet hebt kun je natuurlijk ook altijd overwegen om over te stappen naar een andere ‘sim only’ abonnement provider waar dit wel mogelijk is. Probeer hierbij wel bij voorkeur geen aansluitkosten te betalen door op te zoek te gaan naar een goede actie hiervoor.

Heb jij je ‘sim only’ mobiele telefoon abonnement al ‘coronaproof’ gemaakt? Laat in een reactie onderaan deze blog weten waarom wel of niet.

Wil je naar aanleiding van deze blog actie ondernemen door over te stappen? Je kunt hieronder gemakkelijk ‘sim only’ abonnementen met elkaar te vergelijken.

 

Disclaimer: sommige links in dit blog artikel zijn ‘affiliate’ links waarvoor Geldhamster.nl soms een kleine vergoeding ontvangt. Als je klikt op één van deze links kost het je als bezoeker verder niets extra. Het is een manier om de website van Geldhamster.nl te ondersteunen. Dit blog artikel is geen betaalde promotie blog maar slechts mijn eigen eerlijke mening op basis van mijn eigen ervaringen.

Delen:

2 Antwoorden aan “‘Sim only’ abbo ‘coronaproof’ maken 📱 | €60 verdiend!”

  1. Simpel heeft op het moment de laagste maandelijkse kosten als je je abonnement wil ‘bevriezen’. Op het moment van schrijven 23/12/20. Namelijk €2,50 of €3,50 p/m voor 1 of 2 jaar. Ik heb zelf altijd(ik zit er al jaren) de 1 jaar gekozen voor de flexibiliteit mocht die dag er ooit komen dat overstappen voor mij het waard is. Voorheen had ik een duurdere bundel van €10 p/m. Maar dat heb ik ‘coronaproof’ gemaakt door het te verlagen nu bovengenoemde prijs.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.